Tips og Ideer
Lav din egen kageopsats Platter som vægdekoration Hvordan laves platter? Ideer til boligindretningen Georg Jensen julepynt Rensning af sølvtøj mv. Kan dit porcelæn tåle maskinopvask og microbølgeovn? Hvad er forskellen på fajance og porcelæn? Må man spise af juleplatter? Gode grunde til at købe brugt

Overglasur og underglasur er to forskellige måder at dekorere porcelæn på. Hver metode har sine fordele og ulemper, men de giver hver især porcelænet et helt andet udtryk. Om man anvender den ene eller anden metoder er afhængig af, hvad man ønsker for det færdige porcelæn.

Det handler om farver!

Så simpelt kan det vel egentlig udtrykkes, når det kommer til overglasur og underglasur. De to metoders forskelle giver sig nemlig til udtryk rent visuelt ved de farver, som det færdige porcelæn har. Farvevalget er langt bredere ved overglasurteknikken end på underglasurteknikken. Årsagen hertil er kemisk. Det er simpelthen er spørgsmål om, at de forskellige farver opløses ved forskellige temperaturer og ved underglasur udsættes farverne for langt højere temperaturer end ved overglasur. Derfor finder du langt flere farver i overglasurporcelæn end i underglasurporcelæn.

Faktisk er grunden til den omfattende brug af blå i meget porcelæn, fordi denne farve kan klare de højeste temperaturer og især er underglasur meget udbredt i dansk porcelæn. Har du aldrig tænkt på, hvorfor der er så begrænset et farvevalg i mange af Royal Copenhagen og Bing & Grøndahls figurer? Det er fordi de er underglasurfigurer og derfor kun har få farver til rådighed.

Grønlandske figurer i overglasur

Denne samling af figurer med et grønlandsk tema er et rigtigt godt eksempel på det store farveudvalg, der er, når man anvender overglasurmetoden. Samtidig er detaljerigdommen meget stor.

Figurer i underglasur

Her er så et udvalg af figurer m.m. i underglasur. Her er farverne noget mere begrænsede og samtidig er de mere glinsende i overfladen.

Hvorfor så de to forskellige metoder?

Når nu overglasurfigurerne har så meget større muligheder for farver, hvorfor er det så underglasur, der har været meget mere anvendt især hos Royal Copenhagen?

Det, som er det springende punkt i forskellen mellem overglasur og underglasur, er hvornår man påfører malingen. Ved overglasur brænder man glasuren på porcelænet, hvorefter man bemaler det. Mens man ved underglasur påfører malingen på det uglaserede porcelæn og så påfører glasuren over malingen. Derfor underglasur. Det er fordi malingen ligger under glasuren. Glasuren på porcelæn er et lag af glas, der dækker porcelænsmassen nedenunder. Glasuren brændes ved en meget høj temperatur på over 1300 grader. Overglasur brændes efter bemalingen ved kun 850 grader, hvilket gør, at flere malingstyper kan anvendes. Især rød og guld kan ikke bruges ved underglasur.

Overglasur skal bruge en ekstra brænding efter bemalingen, hvilket øger omkostningerne ved overglasur. Derfor er overglasur også ofte dyrere end underglasur. Et eksempel på et stel i overglasur er Flora Danica.

Det er derfor en afvejning, der ligger til grund for, om man vælger overglasur eller underglasur til sit porcelæn. Er det mængden af farvemuligheder i dekorationen eller prisen, som er det vigtigste?

Overglasurbemaling vil ofte blive brugt til mere detaljerede og komplekse figurer, da denne metode egner sig bedst hertil, eftersom farverne her ikke bliver påvirket af varmen på samme måde som ved underglasur.

Herunder viser vi et par eksempler på den samme figur i henholdsvis overglasur og underglasur:

Kejserens nye klæder i overglasurKejserens nye klæder i underglasurKejserens nye klæder i underglasurPige med kalv i overglasurPige med kalv i underglasurPige med kalv i underglasur